Vypnout zobrazení pro mobilní zařízení

Rychlé volby



Vyhledávání

Vypnout grafiku

Mezipředmětový projekt ČJL – VYT v 1. ročníku

Mezipředmětový projekt ČJL – VYT v 1. ročníku

V rámci aktivizačních činností a mezipředmětových vztahů měli žáci 1. ročníku studijních oborů vytvořit prezentaci v MS PowerPoint, která sloužila jako doprovodný materiál k uměleckému přednesu básnických textů.

Prezentace obsahovala obrazovou předlohu doplněnou vhodnými přechody mezi jednotlivými snímky. Zvolené obrazy měly symbolicky vyjadřovat obsah básně. Dále do prezentace vložili zvukovou stopu a časování jednotlivých snímků.

Třída IT1. C zpracovala balady od K. J. Erbena. Nutno říci, že „klasici“ z IT1. C zabojovali… Není jednoduché se v dnešní (mírně komplikované) době … ztotožnit s romantickou literaturou. Skloubili grafické zpracování textu a mluvené slovo v jeden celek velmi zodpovědně.

Při zadání tohoto úkolu dostali žáci třídy IT1.B při výběru námětu volnou ruku a můžeme konstatovat, že mnozí příjemně překvapili. Vedle klasických autorů (Mácha, Erben, Wolker, Bezruč či Halas) se nebáli sáhnout ani po moderní látce. V prezentacích tak zazněla například pěvecká ukázka písně Ktož sú boží bojovníci (Daniel Landa), recitace Pochodové písně od J. R. R. Tolkiena nebo báseň Nemám rád od Vladimíra Vysockého.

Většina žáků třídy IT1.A volila rovněž klasiku v podobě balad K. J. Erbena (Vodník, Polednice, Kytice), objevilo se zde ale i pár solitérů, kteří zvolili méně známé básně, např. Pozdrav od J. Zahradníčka nebo Můj přítel Yetti od J. Žáčka.

Podobně jako ve třídě IT1.A dominovaly v ME.1 balady z Kytice, nejčastěji se recitovala Polednice. Zazněly však i básně J. Zahradníčka, J. Žáčka, J. Seiferta a dalších autorů.

Výhodou nastavení kritérií tohoto projektu bylo, že opadla nervozita, která se může negativně podepsat na celkovém dojmu projevu. V rámci hodnocení dostali žáci konkrétní doporučení formálního, technického i věcného charakteru. Přesto hodnotíme celou „akci“ kladně.

Někteří skutečně překvapili i dalšími prezentačními dovednostmi, v jejichž rozvíjení budeme pracovat i nadále – nejenom v češtině, angličtině, ale také v důležitých odborných předmětech.

Vyučující ČJL a VYT

 

05. 05. 2021 13:02:00 | Václav Knápek